Blog

informatie en inspiratie

Feuilleton-Facebook-zonder-website.png

ACT-coaching of -training voor jou

7-delige feuilleton hier op een rij:

Op facebook heb ik onderstaande serie in 7 weken gepubliceerd. Hieronder voor de bingereaders. 😉

1. Wérkt het eigenlijk wel wat ik doe?

We doen vaak vreselijk ons best om weg te blijven van vervelende gevoelens en gedachten. Bijv:

  • Hard werken, extra je best doen, alles goed regelen
  • Moet lijstjes maken (soms op papier, meestal in ons hoofd)
  • Dat-moet-beter-lijstjes maken
  • Iemand of een situatie ontlopen

In dit deel van de training vragen we ons af:

  • Hoe werken jouw maniertjes?
  • Wat leveren ze op de korte termijn op?
  • En wat op de lange termijn?
  • Wat kost jou dit eigenlijk?

2. Mág het even???

We weten eigenlijk wel dat vervelende gevoelens, gedachten en situaties er nu eenmaal bij horen in het leven. Vaak heb je er niet eens invloed op.

Je hebt weten en wéten…
Mág het er ook echt zijn? Mag je je ergens klote over voelen? Mag je pijn, frustratie, verdriet voelen?
En hoe (ver-)draag je dat dan?

Accepteren kun je trainen! In deze fase van de training leer je dat met praktische oefeningen, mét humor.

3. Word jij meegesleurd in de maalstroom van je gedachten en gevoelens?

Gedachten ploppen aan de lopende band in je hoofd op.
Die gedachten triggeren je gevoelens.
En wat je dan voelt en denkt, lijkt heel erg waar en echt!

In deze fase leer je met grappige en praktische oefeningen anders naar je gedachten te kijken en ze wat minder serieus te nemen.

Nee, we halen de gedachten niet weg. Want gedachten kun je niet naar believen deleten of vervangen, helaas.

4. Hier en nu gebeurt het

Een bomvol hoofd is vaak bezig met toen en met morgen.
In deze fase van de training heb je al geleerd dat je je eigen gedachten niet altijd serieus hoeft te nemen. Ook weet je inmiddels dat het gevecht aangaan met gedachten, gevoelens of omstandigheden, vaak niet werkt.
Je bent dus al lekker mindful bezig!

Lekker mindful is trouwens niet altijd lekker. Het gaat tenslotte om het beter voelen van álles wat er is, ook de minder leuke kanten.

Deze fase van de training gaat dus over beter voelen (niet te verwarren met: je beter voelen).

5. Hoe ga jij met jezelf om?

Vaak plakken we (onbewust) allemaal labels op onszelf; ik ben zus of zo (positief of negatief). We nemen die labels zomaar voor waar aan.
Vervolgens zijn we er maar druk mee om aan die beelden te voldoen of om er vanaf te komen.

En vaak spreken we onszelf anders toe dan dat we bij een vriendin zouden doen, die in dezelfde situatie zou zitten.
Bijzonder, niet?

In deze fase word je hier bewust van en ga je in actie om wat aardiger te zijn voor zichzelf.
Dát is nog eens wat je noemt ‘je batterij opladen’!

6. Wat is nou echt belangrijk?

Tjonge, wat een ruimte heb je als je:

  • Je gedachten gewoon laat voor wat ze op dat moment zijn,
  • Je niet meer vecht tegen vervelende gevoelens en gedachten,
  • Niet meer hoeft te doen wat toch niet werkt,
  • Je focust op wat er hier en nu is.

Ruimte om te zien wat jij diep van binnen wil met je leven.

7. En dan nu in actie!

Als je weet wat je belangrijk vindt, dan kun je je eerste stappen zetten op de weg daarnaar toe. Dat kún je! Want:

  • je je laat je niet meer meesleuren in een kolkende rivier van gedachten en gevoelens,
  • je neemt je angsten en ongemak op de koop toe,
  • je weet wanneer je wel en niet naar de instructies in je hoofd moet luisteren,
  • je zorgt goed voor jezelf,
  • je weet wat je wil.

Je bent er klaar voor om JOUW leven te gaan leven!!!

Samenvatting: Psychologische flexibiliteit kun je trainen

ACT in het superkort:

Accepteren dat pijn bij het leven hoort, houdt in dat je de strijd ertegen mag staken. Dat scheelt een hoop energie.
En om de trucs die jouw verstand altijd uithaalt in die strijd, blijk je zelfs hartelijk te kunnen lachen.
Als alles er mag zijn, zal je beter leren voelen.
Vanuit dat dicht bij jezelf zijn, zie je veel helderder wat jij nu werkelijk belangrijk vindt.
En nu je je eigen verstand doorziet en ook je ongemak en pijn kent, blijkt dat alles in je rugzak te passen om mee te nemen op reis naar wat jij wilt doen in je leven.

Wat brengt dat jou?

Rust, energie, balans en actie!
Je wordt zelfbewuster, weet wat je wilt, hoe je dat wilt en gaat ook daadwerkelijk stappen ondernemen op je weg daar naar toe.

adminACT-coaching of -training voor jou
Share this post

Join the conversation