Blog

informatie en inspiratie

slecht-weer-op-komst.jpg

De DVD’s in ons hoofd

𝘞𝘢𝘵 𝘪𝘴 𝘩𝘦𝘵 𝘢𝘭 𝘴𝘯𝘦𝘭 𝘥𝘰𝘯𝘬𝘦𝘳!
𝘖, 𝘴𝘵𝘳𝘢𝘬𝘴 𝘨𝘢𝘢𝘵 𝘩𝘦𝘵 𝘦𝘤𝘩𝘵 𝘩𝘢𝘳𝘥.
𝘋𝘢𝘯 𝘸𝘰𝘳𝘥𝘵 𝘩𝘦𝘵 𝘰𝘰𝘬 𝘯𝘰𝘨 𝘴𝘭𝘦𝘤𝘩𝘵 𝘸𝘦𝘦𝘳…
𝘑𝘢𝘬𝘬𝘦𝘴, 𝘥𝘪𝘦 𝘥𝘰𝘯𝘬𝘦𝘳𝘦 𝘮𝘢𝘢𝘯𝘥𝘦𝘯.
𝘐𝘯 𝘧𝘦𝘣𝘳𝘶𝘢𝘳𝘪 𝘩𝘦𝘣 𝘪𝘬 𝘩𝘦𝘵 𝘦𝘤𝘩𝘵 𝘸𝘦𝘭 𝘨𝘦𝘩𝘢𝘥!

Zie je hoe ons hoofd aan de haal gaat met dingen die er hier en nu helemaal niet zijn!
Het was deze week heerlijk weer! Nog zonnig ook.

read more
adminDe DVD’s in ons hoofd
Uit-artikel-over-MCT.png

Gedachten laten zijn, zonder erin mee te gaan

Wat een práchtig stukje tekst!

Ik las veel raakvlakken met ACT in het hele artikel dat vorige week in NRC stond.

Zoals verschillende ‘niveaus’ van denken:

  • De gedachten die oncontroleerbaar in je hoofd oppoppen.
  • Bewust daar wel of niet iets mee doen.
  • Met een afstand kijken naar wat wij in ons leven allemaal voor oordelen, regels en ‘waarheden’ hebben opgebouwd over onszelf en onze gedachten.

Voor nu: lees de tekst nog eens.

Je hoeft niet te strijden tegen je eigen gedachten en je hoeft ook niet blind te volgen wat jouw verstand op dat moment zegt.

read more
adminGedachten laten zijn, zonder erin mee te gaan
Serie-Positief-denken.png

Misverstanden over positief denken

Deze serie verscheen op mijn sociale media. Hier alle delen op een rij:

Deel 1: Positiever tegen een ander dan tegen jezelf

Als je onzeker over jezelf bent, of je hebt een heel kritisch hoofd, dan komen er makkelijk negatieve oordelen over jezelf op.
Soms kan je daar zo van balen: blèh, altijd maar zo negatief!!!

Dat klópt waarschijnlijk niet, dat je altijd zo negatief bent.

read more
adminMisverstanden over positief denken
stoppen.jpg

Met stilstaan doe je niet niks

In periodes van stress heb je het gevoel dat jou ontzettend veel te doen staat. Rustig aan doen, of erger, niks doen, is geen optie. Dat zou onbehoorlijk zijn, lui, niet kunnen of wat jouw hoofd daar ook over zegt.

En misschien is doordraven voor jou zo gewoon, dat je amper merkt dat je het doet.

read more
adminMet stilstaan doe je niet niks
Feuilleton-Linkedin.png

ACT-training; info voor HRM

7-delige feuilleton hier op een rij:

Op LinkedIn heb ik onderstaande serie in 7 weken gepubliceerd. Hieronder voor de bingereaders. 😉

1. Wérkt het eigenlijk wel wat ik doe?

Je ziet je teamleden vreselijk hun best doen om alle ballen in de lucht te houden (zowel op het werk als privé). En toch gaan ze gebukt onder stress.
Blijkbaar is dat wat ze doen, niet het meest effectief.

read more
adminACT-training; info voor HRM
1-2.png

‘Je hoeft niet bang te zijn om de controle te verliezen, want je hebt geen controle.’

Is dit een boute uitspraak?
Mijn verstand verzet zich er ook tegen!
Die roept:
– “Ik ben toch niet voor niks zo hard aan het werk om alles goed te regelen?”
– “Ik hou toch best goed alle ballen in de lucht?”
– “Als ik dat allemaal níet zou doen, wat zou er dán van terechtkomen?”

read more
admin‘Je hoeft niet bang te zijn om de controle te verliezen, want je hebt geen controle.’
Three-happiness-myths.jpg

De Mythes van Geluk

Je goed voelen of een waardevol leven leiden?

Er zijn hardnekkige mythes over GELUK. 

  • Bijvoorbeeld dat je gelukkig bent als je het ‘voor elkaar’ hebt in je leven.
  • Of dat je je altijd goed moet voelen om jezelf gelukkig te noemen.
  • Of dat er iets mis met je is als je je niet gelukkig voelt.

Je bent steeds in andere omstandigheden en gedachten en gevoelens komen continu op.

Er is niks mis met je al je je door je gedachten of omstandigheden ongelukkig voelt.
Dat is volkomen normaal!

Als jij niet meer mee wil gaan in de voorgeschotelde mythes over GELUK, kan ik je ACT van harte aanbevelen.

Ik gun je een waardevol leven, waarin je je soms goed voelt en soms ook niet.

meer lezen...
read more
adminDe Mythes van Geluk
artikel-Zwettekrant-1.png

Een flexibeler geest met behulp van ACT

Anders omgaan met vervelende gevoelens, gedachten en omstandigheden.

De rauwe realiteit is dat we vervelende omstandigheden, gedachten en gevoelens nu eenmaal niet kunnen vermijden. We proberen dat wel (waardoor we soms veel ervaringen missen) en áls ze zich aandienen, gaan we de strijd met ze aan. Piekeren is een manier om te strijden; je denkt je suf over hoe het weg kan gaan.
Dat kost heel veel energie, bóven op datgene wat van zichzelf gewoon al vervelend of pijnlijk is. En dan doe je zó je best (perfectionist als je bent), veel (oude) gedachten en gevoelens komen op den duur weer terug.

read more
adminEen flexibeler geest met behulp van ACT