Blog

informatie en inspiratie

Feuilleton-Linkedin.png

ACT-training; info voor HRM

7-delige feuilleton hier op een rij:

Op LinkedIn heb ik onderstaande serie in 7 weken gepubliceerd. Hieronder voor de bingereaders. 😉

1. Wérkt het eigenlijk wel wat ik doe?

Je ziet je teamleden vreselijk hun best doen om alle ballen in de lucht te houden (zowel op het werk als privé). En toch gaan ze gebukt onder stress.
Blijkbaar is dat wat ze doen, niet het meest effectief.

In deze fase van de training onderzoek ik met ze:

  • Wat dóe je allemaal?
  • Wat levert dat je op de korte termijn op?
  • En op de lange termijn?
  • Wat kost jou dit eigenlijk?

2. De situatie hoeft niet te veranderen, je kunt er anders mee omgaan.

Je hebt teamleden die strenger voor zichzelf zijn dan jij voor hen.
Zij mogen geen fouten maken, geen rotdag hebben, moeten niet zus en juist wel zo.
Dat werkt soms contraproductief; de stress loopt op en de kans op fouten en uitval ook.
Of jouw professionals ervaren stress van situaties waar zij geen invloed op hebben. Ongemerkt gaat veel energie zitten in hierover tobben, praten en toch pogingen doen om…

In deze fase van de training leren ze te accepteren wat er nu eenmaal is hoe ze dat kunnen (ver-)dragen.

3. Zitten jouw teamleden soms meer in hun hoofd dan in hun werk?

Gedachten ploppen aan de lopende band in je hoofd op.
Die gedachten triggeren gevoelens.
En die gedachten en gevoelens lijken heel erg waar en echt!
Je kent vast teamleden die daardoor helemaal meegesleurd worden.

Helaas kunnen we hun gedachten niet deleten of vervangen.

In deze fase van de training leer ik ze om anders om te gaan met die piekerfabriek in hun hoofd. Dat scheelt een hoop ruimte en energie, wat hun hele functioneren ten goede komt.

4. Hier en nu moet het gebeuren

Een bomvol hoofd is vaak bezig met toen en met morgen.

Jouw teamlid heeft in deze fase van de training al geleerd:

  • welke acties wel en niet goed werken;
  • wat minder bezig te zijn in haar eigen piekerfabriek in haar hoofd;
  • situaties, gevoelens en gedachten te accepteren zoals ze zich aandienen

Dan is ze al lekker mindful bezig!

Zien wat er hier en nu (nodig) is, komt de kwaliteit van werk en privé ten goede!

5. Hoe gaan jouw professionals met zichzelf om?

In deze fase van de training gaat het over hoe jouw teamlid:

  • zichzelf ziet en welke gevolgen zo’n zelfbeeld heeft.
  • met zichzelf omgaat (en waar er misschien wat betere zelfzorg nodig is).

Ook hier verkiezen we met ACT weer de praktische oefeningen en daadwerkelijke acties boven het ‘praten over’.

Effectieve zelfzorg zorgt ervoor dat je batterij écht goed wordt opgeladen.

6. Zitten jouw medewerkers op de goede plek?

In deze fase van de training hebben je medewerkers al geleerd:

  • om niet meer zo meegesleurd te worden met gedachten en gevoelens
  • wat in hun gedrag wel en niet werkt
  • minder energie te steken in strijd en vermijding
  • om te focussen op wat er hier en nu is.

Er is ruimte gemaakt om te kijken naar wat je diep van binnen wil met je werk en je leven.

7. En dan nu in actie!

Als jouw professional weet wat zij belangrijk vindt, dan kan ze de eerste stappen zetten op de weg daarnaar toe. Daar heeft ze nu de ruimte, energie en vaardigheden voor. Want:

  • ze laat zich niet meer meesleuren in een kolkende rivier van gedachten en gevoelens,
  • ze neemt onvermijdelijk ongemak op de koop toe,
  • ze zorgt goed voor zichzelf,
  • ze weet wat ze wil.

Ze is dus (weer) klaar om het werk te doen wat bij haar past, met focus en effectiviteit.

Psychologische flexibiliteit kun je trainen

ACT in het superkort:

Accepteren dat pijn bij het leven hoort, impliceert dat je de strijd ertegen mag staken. Dat scheelt een hoop energie.
En om de trucs die jouw verstand altijd uithaalt in die strijd, blijk je zelfs hartelijk te kunnen lachen.
Als alles er mag zijn, zal je beter leren voelen.
Vanuit dat dicht bij jezelf zijn, zie je veel helderder wat jij nu werkelijk belangrijk vindt.
En nu je je eigen verstand doorziet en ook je ongemak en pijn kent, blijkt alles in je rugzak te passen om mee op reis te nemen naar wat jij wilt doen in je leven.

Wat jij daar in jouw bedrijf van merkt?

  • Een professional met meer rust, energie, balans en actie!
  • Misschien komen je medewerkers na een ACT-training ineens een stuk mondiger over. Mooi! Met zelfbewuste professionals kun je een echt inhoudelijk gesprek voeren over hun werk.
  • Er zal wat veranderen in wat ze doen en hoe ze het doen, want er komt focus op wat er toe doet!
  • De productiviteit (van dat wat belangrijk is!) wordt hoger en de kans op uitblussen een stuk kleiner.
adminACT-training; info voor HRM
Share this post

Join the conversation

Related Posts